Arbejdstid 16/17

Et meget tydeligt og gennemgående tema fra den evaluering af arbejdstiden, der er foretaget rundt om på skolerne, er tid til og mulighed for at forberede sin undervisning.

Vi vil, når vi skal mødes med Middelfart Kommune om en ny aftale/ administrationsgrundlag, gå målrettet efter at få forbedret muligheden for at forberede sin undervisning. Med hensyn til tiden er den største udfordring, at de budgetmæssige forudsætninger, som byrådet har vedtaget, indebærer et meget højt undervisningstimetal. Alt andet lige kan vi konstatere, at det presser tiden til forberedelse nedad. Medmindre de økonomiske forudsætninger bliver ændret, vil en sikring af den fornødne tid til forberedelsesopgaven betyde en lavere prioritet af øvrige opgaver. I den sammenhæng er det vigtigt at være opmærksom på, at lærere ikke bruger tid på opgaver, som har karakter af teknisk/administrative opgaver men koncentrerer sig om undervisning og opgaver afledt af undervisning. Når det handler om at skabe bedre muligheder for at forberede sig, er det vores opfattelse, at disse for mange kan forbedres uden merudgift. Mange tilbagemeldinger fortæller os, at manglende fleksibilitet sætter grænser for, hvor effektiv forberedelsestiden reelt er. Nogle problemstillinger nævnes.  Forberedelse er en kreativ proces som ofte er svær at forene med stive tidsrammer.  Forberedelse kræver i mange situationer ro, og denne ro kan ikke altid findes i et lokale, hvor op til 20-30 lærere sidder og forbereder sig samtidigt.  Forberedelsen uge efter uge er for mange lærere ikke konstant men er afhængig af fx undervisningsforløb, skriftlige elevopgaver og gennemlæsning af større værker. Mange lærere giver udtryk for, at muligheden for i højere grad selv at kunne placere sin forberedelse, såvel tidsmæssigt som geografisk, vil gøre udnyttelsen af forberedelsestiden mere effektiv. Vi vil derfor gå efter en 35 + 5 løsning samt en fleksibel brug at tid til langtidsplanlægning. 35 + 5 betyder, at 35 timer foregår på skolen. I de 35 timer indgår der undervisning, skemalagt forberedelsestid og øvrig tid. 5 timer om ugen, udover de 35, bruger læreren til forberedelse. Læreren placerer timerne, hvor det er mest hensigtsmæssigt i forhold til forberedelsesopgaven såvel tidsmæssigt som geografisk. 80 timer svarende til 5 elevfri dage på hver side af sommerferien, bruger læreren til langtidsplanlægning af sin undervisning. Læreren placerer timerne henover året, tidsmæssigt og geografisk, så det bliver mest hensigtsmæssigt i forhold til planlægning og undervisning. ______________________________________ Det er første gang, at vi i lærerkredsen udsender vores krav og synspunkter i forbindelse med arbejdstidsforhandlingerne. Vi tror på vores synspunkter – Der er brug for øget fleksibilitet! Derfor skal vores synspunkter ikke blot diskuteres og forhandles i et lille lukket forhandlingsrum, men også debatteres ude blandt jer på skolerne. Vi håber, I vil tage godt imod dette initiativ, og samtidig være med til at sætte øget fleksibilitet på dagsordenen når kommende skoleår skal diskuteres. I må meget gerne give jeres tillidsrepræsentant et par ord med på vejen, som han/hun kan viderebringe til kredsen. Nyhedsbrev nr. 3 - marts - 2016

Emner

Målgruppe