Skal vi ha' vikar?

”Skal vi ha’ vikar!” ”Ja, det kan godt være, og hvis I skal, er vikaren højst sandsynligt ikke uddannet lærer.” DR lavede en undersøgelse i november, der viste, at antallet af ikke læreruddannede vikarer i folkeskolen er steget eksplosivt siden reformens indtog.
Smurfy Workers 1183449 1280X960

Middelfart Kommune topper i denne undersøgelse på Fyn, hvor 5,3 % af lærerstyrken i juni måned var vikarer uden læreruddannelse. Det svarer til 19 fuldtidsstillinger, og det kan egentlig ikke undre, for det er tæt på det antal faste vikarer – vel at mærke læreruddannede – som tidligere tog sig af undervisningen, når de faste lærere var forhindrede. Efterfølgende har vi selv gravet i tallene og kan se, at ved årsskiftet 16/17 var der endnu flere ikke uddannede vikarer. (Se på denne hjemmeside)

Det er tal, der bør bekymre politikerne. Enhver, der har gået i skole, ved, at ”4. g’eren”, der er hentet ind som vikar, ikke vover sig ud på glat is i fag som musik, håndværk og design, madkundskab og valgfag. Det er forståeligt nok, ikke mindst af hensyn til sikkerheden.

Men er det godt nok? Selvom om disse fag ikke indgår i skolernes ”kvalitetstal”, test og PISA, er det fag, der skal ruste eleverne til at blive dygtige og innovative borgere i vores samfund.

Der er sat store ambitionsmål for kundskaber og færdigheder i folkeskolen. Skoledagen er lang, og der er forventninger til, at den skal være spændende og anderledes.

Det koster mange penge at lave sådan en skole, og de penge er der slet ikke i dag. Så måske er det ikke så så mærkeligt, at der ikke er råd til uddannede lærere i alle timer.

(Kilde: dr.dk og krl.dk)

 

 

Emner

Målgruppe